Wereldpremière van de Porsche Taycan

Porsche heeft op 4 september zijn elektrische Taycan aan het publiek voorgesteld met een spectaculaire wereldpremière op drie continenten tegelijk. De Taycan markeert het begin van een nieuw tijdperk.

De Porsche Taycan combineert prestaties, duurzaamheid, digitalisatie en connectiviteit met dagelijkse bruikbaarheid. 

De eerste versies in de nieuwe modelreeks zijn de Taycan Turbo S en de Taycan Turbo. Zij vormen het speerpunt van Porsche E-Performance en behoren tot de krachtigste productiemodellen die de sportwagenfabrikant momenteel in zijn productportfolio heeft. 

Minder krachtige varianten van deze vierwielaangedreven wagens volgen later dit jaar.

Efficiëntie en prestaties

De Turbo S, het vlaggenschip van de Taycan, genereert een overboostkracht tot 560 kW (761 pk) in combinatie met de Launch Control en de Taycan Turbo gaat tot 500 kW (680 pk). 

De Taycan Turbo S accelereert van 0 naar 100 km/u in 2,8 seconden, terwijl de Taycan Turbo deze sprint afwerkt in 3,2 seconden. De topsnelheid van beide vierwielaangedreven modellen bedraagt 260 km/u.

De Turbo S heeft een actieradius tot 412 kilometer en de Turbo haalt een rijbereik van 450 kilometer.

800 volt

De Taycan is de eerste productiewagen met een boordspanning van 800 volt in plaats van de gebruikelijke 400 volt voor elektrische wagens. Onderweg is dit een bijzonder voordeel voor de Taycan-bestuurders: in iets meer dan vijf minuten kan de batterij via het snellaadnetwerk genoeg stroom laden voor een rijbereik tot 100 kilometer. 

De laadtijd van 5 naar 80 procent batterijlading bedraagt 22,5 minuten wanneer je kunt laden onder ideale omstandigheden en het piekvermogen oploopt tot 270 kW. 

Taycan-bestuurders kunnen hun auto ook thuis opladen.

Uniek interieurdesign

Het interieur betekent de start van een nieuw tijdperk met zijn volledig nieuwe architectuur. Alle gebruiksinterfaces werden volledig hertekend voor de Taycan. Het aantal klassieke bedieningen zoals schakelaars en knoppen werd sterk verminderd. In de plaats daarvan gebeurt de bediening nu intelligent en intuïtief via aanraakvlakken of met spraakbediening.

In de Taycan biedt Porsche voor de eerste keer een versie met volledig leervrij interieur aan, gemaakt van innovatieve, gerecycleerde materialen. 

Voetruimtes verzekeren het zitcomfort achterin en maken een lage zitpositie mogelijk die typisch is voor sportwagens. 

Er zijn twee kofferruimtes. Het voorste compartiment heeft een capaciteit van 81 liter, het achterste van 366 liter.

Innovatieve aandrijving en transmissie

De Taycan Turbo S en Taycan Turbo hebben twee uitzonderlijk efficiënte elektromotoren, één aan de vooras en één aan de achteras, waardoor de auto’s de vier wielen aandrijven. 

De transmissie met twee versnellingen is een innovatie ontwikkeld door Porsche. De eerste versnelling geeft de Taycan meer acceleratievermogen bij een start vanuit stilstand, terwijl de tweede versnelling met een lange overbrengingsverhouding zorgt voor een hoge efficiëntie en grote vermogensreserves.

De Taycan biedt keuze uit vier rijmodi: Range, Normal, Sport en Sport Plus. Daarnaast is er nog de Individual-modus om afzonderlijke systemen volledig naar wens te configureren.

Abonneer u op onze Porsche newsletter