Eerbetoon aan Moby Dick

De 700 pk sterke Porsche 935 anno 2018 heeft een koetswerk dat doet denken aan dat van de legendarische Porsche 935/78 en zal in een beperkte reeks van 77 stuks geproduceerd worden. Omdat de auto niet gehomologeerd is, moesten de ingenieurs en designers zich niet aan de gebruikelijke regels houden. Ze hadden dus veel vrijheid bij zijn ontwikkeling.

Racewagen voor Clubsport-events en private trainingen op circuits

De technologie in deze racewagen is gebaseerd op de performante sportwagen 911 GT2 RS. Net zoals bij zijn historische voorganger is een groot deel van het koetswerk vervangen door onderdelen in koolstofvezelcomposiet.

De spectaculaire stroomlijn vormt een eerbetoon aan de Porsche 935/78 Le Mans-racer, door de fans ‘Moby Dick’ gedoopt vanwege zijn langgerekte vorm, massieve koetswerkverbreders en witte basiskleur.

De opvallende ventilatieroosters op de voorste wielkastverbreders, die we ook kennen van de Porsche 911 GT3 R-productiewagen, verhogen de neerwaartse druk op de vooras. De brede achtervleugel brengt de aerodynamica in evenwicht.

Ook de wielen met hun gestroomlijnde wieldeksels verwijzen naar die van de 935/78. De zijspiegels zijn een knipoog naar de huidige 911 RSR, die in Le Mans won, terwijl de blootliggende titanium uitlaatpijpen zijn gevormd naar het voorbeeld van de Porsche 908 uit 1968.

Dergelijke verwijzingen vinden we ook terug in de cockpit. De versnellingspookknop heeft een gelamineerde houtlook en doet denken aan die van racewagens zoals de 917, de 909 Bergspyder en de supersportwagen Carrera GT. Het koolstofvezel stuurwiel en het kleurenscherm erachter zijn geleend bij het modeljaar 2019 van de 911 GT3 R. De dikke veiligheidskooi in combinatie met de racekuipstoel en het zespuntsharnas staan garant voor maximale veiligheid. Een tweede stoel voor de passagier is verkrijgbaar als optie. Airconditioning brengt optimale koeling voor het interieur.

700 pk op de achterwielen met PDK versnellingsbak

De nieuwe 935 wordt aangedreven door een state-of-the-art 3,8-liter zescilinderboxermotor die zijn kracht doorgeeft aan de achterwielen via de Porsche Doppelkupplung (PDK) met zeven versnellingen.

Zoals in de straatlegale GT-versies van de 911 schakelt de bestuurder via conventionele schakelhendels aan het stuurwiel.

Een 935 met technische snufjes anno 2018

Net zoals de straatlegale 911 GT2 RS is de 1.380 kilo zware 935 uitgerust met PSM (Porsche Stability Management), met inbegrip van tractiecontrole en een antiblokkeersysteem op de remmen (ABS).

Dankzij een zogenoemde ‘map switch’ kunnen deze rijhulpsystemen afzonderlijk worden aangepast of volledig worden uitgeschakeld in functie van de rijsituatie.

Abonneer u op onze Porsche Newsletter