De laatste Safari Rally van Porsche

Meer dan 40 jaar geleden deed Porsche zijn laatste poging om de Safari Rally te winnen met twee Porsches 911 SC: eentje voor Björn Waldegård en eentje voor Vic Preston Jr.

Roland Kussmaul ontwikkelde de Porsche 911 SC voor deze Safary. Jürgen Barth coördineerde het masterplan voor deze rally van 5.000 kilometer.

Door rivieren en over bergen

Na de eerste 2.000 kilometer behoorde De Zweed Björn Waldegård in de fabrieks Porsche tot de vijf auto's die erin slaagden de oversteek over de rivier te maken voordat de overstromingen te hevig werden. 

Een tweede passage door de rivier was bijna het einde voor Waldegård. In de stroming zwaait de 911 rond in een stroomversnelling. Björn houdt kalm zijn voet op het gaspedaal en brengt de Porsche veilig aan de kant. Na een lange, natte nacht leidt Waldegård de Safari-dans.

De Safari Porsche technisch gezien

De Porsche 911 SC Safari van 1.180 kilo gecombineerd met 250 pk van de beproefde drie-liter motor van het type 911/77 heeft een versterkte carrosserie en chassis. De achteraszwenkarmen zijn gepantserd en de motorkap is afgedicht met schuimtape tegen het fijnen stof. 

De koppeling is aangepast voor ruw gebruik, de transmissie kreeg een extra oliekoeler met een iets verlengde vijfde versnelling. 

De 28 centimeter bodemvrijheid, de rolkooi, twee reservewielen, een enorme krik, een 110-liter benzinetank en 16 liter ruitensproeiervloeistof aan boord maken van deze Porsche een typische Safari-auto.

Björn Waldegård kent even geen geluk

Halverwege de rally verliest Björn Waldegård de leiding na een breuk aan de achteras en gier die doorheen de voorruit vliegt. Roland Kussmaul en Jürgen Barth repareerden de Porsche nochtans in een recordtijd. De tocht ging verder, brullend door de nacht met 180 km / u zonder voorruit, maar met motorbril aan.

Woelige rivieren, diepe modderpoelen en weggespoelde wegen: de weg terug naar de finish van de dag is moeizaam. De Porsche komt terug in Nairobi op de derde plaats.

Slechts 13 auto’s overleven

Op Paaszondag om worden de laatste etappes gereden. Beide Porsche van Waldegård en Preston verliezen kostbare tijd met enkele reparaties in de oven van de Rift Valley en de hoogtes van de de Mau Escarpment op 3.000 meter. Maar de Safari is niet alleen moeilijk voor de Porsche-rijders. 

Uiteindelijk rijdt Jean-Pierre Nicolas zijn Peugeot naar de overwinning voor de Porsche van Preston, die 37 minuten meer nodig heeft voor de 5.000 kilometer van de Safari. Björn Waldegård wordt vierde. Slechts 13 van 72 auto's overleven de Safari.

Enkele jaren later winnen eerst een 911 en vervolgens een 959 de 14.000 kilometer lange rally van Parijs naar Dakar. De verantwoordelijke voor de auto's is opnieuw Roland Kussmaul.

Abonneer u op onze Porsche Newsletter